ปรับขนาดตัวอักษร
เผยแพร่ผลงาน
รายงานการประเมินโครงการพัฒนานวัตกรมืออาชีพ โรงเรียนเทศบาล 4 (วัดคลองเรียน) โดยใช้รูปแบบ CIPPIEST Model

รายงานการประเมินโครงการพัฒนานวัตกรมืออาชีพ
โรงเรียนเทศบาล 4 (วัดคลองเรียน) โดยใช้รูปแบบ
CIPPIEST Model

PROJECT EVALUATION REPORT ON THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL INNOVATORS AT TESSABAN 4 (WAT KHLONG RIAN) SCHOOL USING
THE CIPPIEST MODEL

 

มนิต นิลโมจน์

โรงเรียนเทศบาล 4 (วัดคลองเรียน) สำนักการศึกษา เทศบาลนครหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา

 

บทคัดย่อ  

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการพัฒนานวัตกรมืออาชีพ โรงเรียนเทศบาล 4
(วัดคลองเรียน)  โดยใช้รูปแบบการประเมิน
CIPPIEST Model ซึ่งประกอบด้วย 8 ด้าน ได้แก่ บริบท ปัจจัยนำเข้า กระบวนการ ผลผลิต ผลกระทบ ประสิทธิผล ความยั่งยืน และการถ่ายทอดส่งต่อ การวิจัยเป็นการวิจัยเชิงประเมิน (Evaluation Research) ประชากรและกลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย ผู้บริหาร ครู นักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 คณะกรรมการสถานศึกษา และผู้ปกครอง รวม 344 คน  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามสำหรับนักเรียน ครู ผู้บริหาร และผู้ปกครอง แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างสำหรับผู้บริหาร ครู กรรมการสถานศึกษา และผู้ปกครอง และแบบสังเกตพฤติกรรมนักเรียน เครื่องมือทุกฉบับผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา (Content Validity) โดยผู้ทรงคุณวุฒิ และมีค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) ตั้งแต่ 0.80 ขึ้นไป และผ่านการทดสอบความเชื่อมั่น (Reliability) ด้วยค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค (Cronbachs Alpha Coefficient) ได้ค่าตั้งแต่ .85 ขึ้นไป  การเก็บรวบรวมข้อมูลดำเนินการ โดยแบ่งเป็น 3 ระยะ: ก่อนดำเนินโครงการ (ประเมินบริบทและปัจจัยนำเข้า) ระหว่างดำเนินโครงการ (ประเมินกระบวนการ ผลผลิต และผลกระทบ) และหลังสิ้นสุดโครงการ (ประเมินประสิทธิผล ความยั่งยืน และการถ่ายทอดส่งต่อ) ข้อมูลเชิงปริมาณวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณนา   ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)

ผลการวิจัยเชิงปริมาณพบว่า การประเมินโครงการโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก  ผลการประเมินเชิงคุณภาพโดยการวิเคราะห์เนื้อหา  พบว่าทุกด้านของโครงการอยู่ในระดับมาก โครงการมีความสอดคล้องกับบริบท มีปัจจัยนำเข้าที่พร้อม กระบวนการดำเนินงานเป็นระบบ นักเรียนสร้างสรรค์นวัตกรรมและภาคภูมิใจในผลงาน ส่งผลเชิงบวกต่อผู้เรียน ผู้ปกครอง และชุมชน สามารถยกระดับคุณภาพการเรียนรู้และทักษะศตวรรษที่ 21 ของนักเรียนได้อย่างเห็นผล มีแนวทางในการดำเนินงานอย่างต่อเนื่อง และมีศักยภาพในการขยายผลสู่โรงเรียนอื่น

 

คำสำคัญ: การประเมินโครงการ, รูปแบบซิปเปียส, นวัตกร, โรงเรียนเทศบาล

 

Abstract

          This research aimed to evaluate the Professional Innovator Development Project at Tessaban 4 (Wat Khlong Rian) School using the CIPPIEST Model, which comprises eight components: Context, Input, Process, Product, Impact, Effectiveness, Sustainability, and Transportability. This study employed an evaluation research design. The population and sample included 344 participants: school administrators, teachers, Grade 46 students, school board members, and parents. The research instruments consisted of questionnaires for students, teachers, administrators, and parents; semi-structured interview forms for administrators, teachers, board members, and parents; and an observation form for student behavior. All instruments were validated for content by experts with Index of Item-Objective Congruence (IOC) scores of 0.80 or higher and tested for reliability using Cronbachs Alpha Coefficient, which yielded values of 0.85 or above. Data collection was conducted in three phases: prior to the project (context and input evaluation), during implementation (process, product, and impact evaluation), and after the project (effectiveness, sustainability, and transportability evaluation). Quantitative data were analyzed using descriptive statistics, while qualitative data were analyzed through content analysis.

          The quantitative findings indicated that the overall evaluation of the project was at a high level. The qualitative findings confirmed that all components were evaluated positively. The project was found to be well-aligned with the school context, equipped with sufficient input factors, and implemented systematically. Students demonstrated the ability to create innovations and expressed pride in their work. The project yielded positive outcomes for students, parents, and the community, and significantly enhanced studentslearning quality and 21st-century skills. The project also exhibited sustainability and the potential for dissemination to other schools.

 

Keywords: Project Evaluation, CIPPIEST Model, Young Innovators, Municipal School